Etter at landssvikarkivet ble åpnet for innsyn 1. januar 2015 banker fortiden på døren i flere norske hjem. Familier blir tvunget til å se sine medlemmer i nytt lys. Scenekraft vil med en ny hardtslående og sår scenetekst som veksler mellom nåtid og fortid, vise konsekvensene av det norske landsvikoppgjøret for en norsk familie. Det er dramatiker Marius Leknes Snekkevåg som står for sceneteksten. Han har tidligere skrevet to manus for Scenekraft, Rabinowitz (2011) og Heks (2012). Snekkevåg har i sitt arbeid med tematikken trukket det hele ned til små forhold, til enkeltmenneskets ståsted. Stykket dreier seg om en eldre kvinne som har vært frontsøster, og videre en familie som indirekte rammes av hennes gjerninger som ung kvinne i tjeneste for Røde kors.
Forestillingen er et samarbeid mellom Scenekraft og Haugesund Teater og mottar støtte fra Fritt Ord, Rogaland fylkeskommune og Dramatikkens Hus.
- manusutvikling
Med støtte fra Filmkraft Rogaland har Scenekraft satt i gang utvikling av et filmprosjekt. Tematikken er hentet fra Karmøy og tar utgangspunkt i en unik side ved historien. Det er Elsa Aanensen som er produsent og manusforfatter og Thomas Mortveit har foto og regi.
Mer info kommer.
"Haugesund i krig" og "Handelsbyen Haugesund"
- 2 versjoner av byvandringsteater sommeren 2018
På en annerledes byvandring tar profesjonelle skuespillere ta deg med på en rute der vi er innom unike steder knyttet til vår historie. Vi introduserer deg for karakterer som levde i Haugesund i andre epoker.
Opplev en bit av Haugesunds historie på en ny måte!
Sommersesongen 2018 gjennomførte vi totalt 9 vandreforestillinger for et fint og engasjert publikum. Totalt deltok nærmere 500.
Vi kommer tilbake med nye byvandringsforestillinger til neste år!
- Scenekraft i videreutvikling
Historieformidling gjennom scenekunst er Scenekrafts etablerte grunnvisjon, men kompaniet er nå i en fase hvor vi videreutviklr virksomheten for å innlemme nye målgrupper i nedslagsfeltet. Dette innebærer å operere også utenfor det rendyrkede scenekunstuttrykket.
REDERINNENE, 2014
I samarbeid med Haugesund Teater tok Scenekraft fortellingen om Norges første kvinnelige skipsredere til scenen. På begynnelsen av 1900-tallet, i en tid med store sosiale omveltninger og strenge normer, levde Hanna Brummenæs og Bertha Torgersen sammen og markerte seg som dyktige skipsredere. Under Jobbetiden i Haugesund gikk mange konkurs og mange spekulerte ansvarsløst, mens Hanna og Berthas forretningsstil var preget av forsiktighet og stort ansvar for ansatte og nærmiljøet. Bertha og Hanna var partnere både i forretninger og i hjemmet. Det var hardt arbeid og troen på en felles fremtid som drev dem frem til å bli et bemidlet par og en viktig del av Haugesunds ledersjikt. Rederinnene ble skrevet av Toril Solvang og hadde 5 medvirkende utøvere.
Rederinnene spilte 8 forestillinger på Staalehuset i Haugesund i april 2014, og spiltes også på DKS-turné.
MEDVIRKENDE:
Manus: Toril Solvang
Regi og bearbeidelse: Audny Chris Holsen
Komponister: Halvor Lillesund og Vegard Fossum
Koreografi: Sigrid Edvardsson
Scenografi/kostymedesign: Elin Dahl
Maske: Unni Gjerde Jørgensen
Tekstkonsulent: Marius Leknes Snekkevåg
Lysdesign: Børe Noer Borrevik
Lyddesign: Torleif Helvik
Lystekniker: Øyvin Dahle Løype
Inspisient: Mie Moe Gofjeld
Prod.ansv., Scenekraft: Nina Sele/Elsa Aanensen
Prod.ansv., Haugesund Teater: Monika Salhus Bjerke
PÅ SCENEN:
Nina Sele
Linn Løvvik
Knut Gjelle Angell
Janna Kari Kvinnesland
Steinar Taarn Sande
Forestillingen ble produsert i samarbeid med Haugesund Teater, med støtte fra støtte fra Fritt Ord, Rogaland Fylkeskommune, Fond for utøvende kunstnere, Haugesund kommune, Karmøy kommune, Tysvær kommune og Rogaland Teater.
Scenekraft samarbeidet i 2014 med Haugesund Sparebank, GASSCO og Per Velde AS.
HEKS, 2012
Da to mystiske ukjente ungjenter blir funnet skitne, forvirrede og uten evne til å gjøre seg forstått på en strand i 1729, er terskelen lav for å ville dømme disse forkomne jentene som hekser. Samfunnet er preget av religionens sterke stilling. Flere hekser har allerede blitt brent på Karmøy. Det blir fort ropt et ønske om å ofre de to unge jentene for fellesskapets vel, men dette fører til diskusjon da vi er i en gryende religiøs brytningstid, og tanken om medmenneskelighet begynner å få fotfeste. Heks ble skrevet av Marius Leknes Snekkevåg og hadde 11 medvirkende utøvere.
Heks spilte 5 forestillinger på Festiviteten i Haugesund november 2012, i tillegg til DKS-turné og gjestespill ved Dramatikkens Hus.
MEDVIRKENDE:
Produsent: Scenekraft
Manus: Marius Leknes Snekkevåg
Regi, scenografi og kostyme: Audny Chris Holsen
Musikk: Halvor Lillesund og Vegard Fossum
Koreograf: Sigrid Edvardsson
Lysdesign: Trygve Andersen
Grafisk design: Andrea Tjøsvoll, Amalie Vikse, Hilde Iren Breivik
Foto: Øyvind Sætre
På scenen:
Elsa Aanensen
Håkon Karoliussen
Nina Sele
Linn Løvvik
Dina Lande
Martin Lotherington
Eva Grainger
Hilde Bjørnebøle
Katja Henriksen Schia
Musikere:
Halvor Lillesund
Vegard Fossum
Tobias Tellmann
Kristi Anna Isene
Forestillingen ble produsert i samarbeid med Dramatikkens Hus og Kompani Haugesund, med støtte fra Fritt Ord, Rogaland Fylkeskommune, Fond for utøvende kunstnere, Haugesund kommune, Karmøy kommune, Tysvær kommune, Rogaland Teater og Festiviteten Teater- og Konserthus.
Scenekraft samarbeidet i 2012 med Haugesund Sparebank, GASSCO og Per Velde AS.
RABINOWITZ, 2011
Rabinowitz er Scenekrafts kritikerroste teaterforestilling om forretningsmannen og humanisten Moritz Rabinowitz. Den jødiske mannen ble selv et offer for fascismens rasepolitikk, som han gjennom årevis med avisskriverier på det sterkeste advarte det norske og det internasjonale samfunn mot. Rabinowitz ble nominert til Heddaprisen i kategorien "årets forestilling". Rabinowitz ble skrevet av Marius Leknes Snekkevåg og hadde 10 medvirkende utøvere.
Forestillingen hadde 11 visninger i Festiviteten i Haugesund i april 2011. Rabinowitz gjestet siden Det Norske Teatret to ganger, med til sammen 7 forestillinger her. Produksjonen gjestet Rogaland Teater med 5 forestillinger, og vistes i tillegg på DKS-turné.
MEDVIRKENDE:
PRODUSENT – Scenekraft v/ Elsa Aanensen
MANUS – Marius Leknes Snekkevåg
MUSIKK /KOMPOSISJON - Halvor Lillesund og Vegard Fossum
REGI – Audny Chris Holsen
KOREOGRAFI – Sigrid Edvardsson
SCENOGRAFI/KOSTYMEKONSULENT – Bjørn Tumyr
MASKER – Kristina Njuolla Sørensen
LYSDESIGN – Trygve Andersen
LYDTEKNIKK – Frode Glesnes / Eddi Helgesen
VERKSTED SCENOGRAFI – Rogaland Teater
PLAKATDESIGN – Stina Langlo Ørdal
FAGKONSULENT – Arne Vestbø
FOTO - Øyvind Sætre
PÅ SCENEN:
Moritz Rabinowitz – Sigurd Sele
Abraham Reichenberg / Føreren / diverse roller – Knut Gjelle Angell
Johanna Rabinowitz / Fru Meland / diverse roller – Elsa Aanensen
Edith Rabinowitz / Frøken Vikse /diverse roller – Linn Løvvik
Edith Rabinowitz (som ung) – Dina Lande
Roy Bye /sogneprest / lensmann / diverse roller – Håkon Karoliussen
Fru Steen/Jorunn Bye / diverse roller – Nina Sele
Piano – Halvor Lillesund
Cello – Tobias Tellmann
Perkusjon – Vegard Fossum
Forestillingen ble produsert i samarbeid med Haugesund Teater, Det Norske Teatret, Rogaland Teater, Festiviteten Konserthus og MUNOR. Forestillingen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fritt Ord, Rogaland Fylkeskommune, Fond for utøvende kunstnere, Haugesund kommune, Karmøy kommune og Tysvær kommune.
Scenekraft samarbeidet i 2011 med Haugesund Sparebank og GASSCO.
HAVET HAR MEG, 2010
Havet har meg er Scenekrafts teaterprosjekt om den siste utvandringsbølgen til Amerika. Blant de største gruppene av emigranter i norsk historie er de unge mennene som dro fra etterkrigstidens Karmøy. Nærmere 2000 unge menn dro i løpet av 25 år. De fleste gikk inn i det amerikanske fiskeriet. Det finnes mange paralleller til Karmøys utvandringshistorie. Også i dag drives utallige unge menn ut på reise med håp om å få et bedre liv for seg selv, og sin familie. Havet har meg forteller historier sett fra fiskerne selv, gjennom de som ble tilbake i hjemlandet, gjennom amerikanernes møte med immigrantene. Havet har meg ble skrevet av Elsa Aanensen og hadde 11 medvirkende utøvere.
Stykket spilte 5 forestillinger på Festiviteten i Haugesund, og 4 forestillinger i Karmøy Kulturhus. Siden har forestillingen turnert i DKS og Den kulturelle spaserstokken. Havet har meg gjestet Sjømannskirken i New York i februar 2014.
MEDVIRKENDE:
Manus og regi: Elsa Aanensen
Musikk: Aleksander Hauge, Halvor Lillesund og Vegard Fossum
Filmproduksjon: Thomas Mortveit
Lysdesigner: Trygve Andersen
Foto: Øyvind Sætre
PÅ SCENEN:
Stian Olderkjær
Håkon Karoliussen
Nina Sele
Knut Gjelle Angell
I ORKESTERET:
Aleksander Hauge
Halvor Lillesund
Vegard Fossum
Alexander Flotve
Stig Valnumsen
TEKNIKK OG PERKUSJON:
Vegard Fossum
Forestillingen ble produsert i samarbeid med Festiviteten Konserthus, med støtte fra Rogaland Fylkeskommune, Karmøy kommune, Haugesund kommune, Tysvær kommune, Fond for utøvende kunstnere, Norsk Skuespillerforbund, Haugesunds Avis, Deadfish og GASSCO.
CABARET, 2009
Som sin første produksjon presenterte Scenekraft Cabaret av Fred Ebb og John Kander. Denne musikalklassikeren hadde urpremiere på Broadway i 1966, og filmen med Liza Minneli kom i 1972. Cabaret forteller historien om Kit Kat klubben i Berlin i tiden før 2. verdenskrig, da kabarettradisjonen hadde en sterk posisjon. Beryktet og promiskuøs vokste den frem i 20-tallets elleville Berlin. Her hersker likegyldighet og dekadens, overlevelsestaktikken går i å holde seg på overflaten gjennom flukt inn i show, forføring, forlystelse og rus. Man lever fra hånd til munn, med ønske om å glemme både fortid og fremtid. Dette tas hånd om av konferansieren og danserne på klubben. Den essensielle konferansieren er en allvitende player, han er fortelleren utenfor handlingen som ser, forstår og kommenterer på sitt vis det som skjer. Den unge amerikanske forfatteren Clifford Bradshaw kommer inn som observatøren utenfra. Han blir dratt inn i dette overfladiske festivitas gjennom sitt forhold til den britiske kabaretartisten Sally Bowles. Men når nazismens realisme blir et faktum våkner han opp og prøver å tak i menneskene rundt seg.
Cabaret ble spilt på Festivitetens hovedscene, Haugesund, 4. – 8. mars 2009, med 8 skuespillere og 8 musikere.
MEDVIRKENDE:
Elsa Aanensen – kunstnerisk leder, Sally Bowles
Bjørn André Widvey – regi, konferansieren og Ernst Ludwig
Knut Gjelle Angell – koreografi, Herr Schulz og danser/soldat
Nina Sele – Frøken Schneider
Øystein Kausrud – Clifford Bradshaw
Ella Gyri Groven – danser/soldat, Frøken Kost
Kristi Anna Isene – danser/soldat
Rikke Westerlund Lie – koreografiassistent, danser/soldat
I orkesteret:
Halvor Lillesund
Vegard Fossum
Siri Øverland
Ellen Iren Huse
Ingvild Svåsand
Frode Kvandal
Stig Espen Hundsnes
Gry Pedersen Skogland
Halvor Lillesund – musikalsk leder
Åsmund Skretting Austvoll/Trygve Andersen – lysdesign, scenografi
Anne Signe Isdahl Kallevik - masker
Stine Vatshelle Salvesen - kostymer
Foto - Øyvind Sætre
Forestillingen ble produsert i samarbeid med Festiviteten Konserthus, med støtte fra Rogaland Fylkeskommune, Haugesund kommune og Fond for utøvende kunstnere.
Teater på bestilling?
I tillegg til å produsere forestillinger på og utenfor scenen, tar vi i Scenekraft på oss oppdrag til ditt selskap, arrangement eller event.
Vi tilpasseer teaterinnslag etter behov og målgruppe, og kan skalere i størrelse ut i fra ønsker til det aktuelle arrangementet. Scenekraft kan også levere teater med levende musikk.
Til en teaterbestilling gjør vi vanligvis utdrag fra tidligere produksjoner, men kan også vurdere nye tekster på forespørsel. Vi har også engelske versjoner.
Scenekraft kan også tilby teater med foredrag, der vi tematiserer en historisk hendelse, epoke, skikkelse eller fenomen gjennom scenetekster og faktaformidling.
Den historiske skjenkestue og Teatral Byvandring er konsepter som begge kan gjøres på bestilling.
Fra 2023 står også Ibsens Terje Vigen på repertoaret.
Ta kontakt for forslag og pris!