Produksjoner

PRODUKSJONER

FILMPRODUKSJON OG NYE KONSEPTER

SVIKER - HISTORIEN OM EN FRONTSØSTER

 

Etter at landssvikarkivet ble åpnet for innsyn 1. januar 2015 banker fortiden på døren i flere norske hjem. Familier blir tvunget til å se sine medlemmer i nytt lys. Scenekraft vil med en ny hardtslående og sår scenetekst som veksler mellom nåtid og fortid, vise konsekvensene av det norske landsvikoppgjøret for en norsk familie. Det er dramatiker Marius Leknes Snekkevåg som står for sceneteksten. Han har tidligere skrevet to manus for Scenekraft, Rabinowitz (2011) og Heks (2012). Snekkevåg har i sitt arbeid med tematikken trukket det hele ned til små forhold, til enkeltmenneskets ståsted. Stykket dreier seg om en eldre kvinne som har vært frontsøster, og videre en familie som indirekte rammes av hennes gjerninger som ung kvinne i tjeneste for Røde kors.

 

Forestillingen er et samarbeid mellom Scenekraft og Haugesund Teater og mottar støtte fra Fritt Ord, Rogaland fylkeskommune og Dramatikkens Hus.

 

Les mer Se forestillingen

 

SOUND I SUNDET

- utvikling av film 2017/2018

TEATER PÅ NYE ARENAER

- Scenekraft i videreutvikling

Historieformidling gjennom scenekunst er Scenekrafts etablerte grunnvisjon, men kompaniet ønsker nå å videreutvikle virksomheten for å innlemme nye målgrupper i nedslagsfeltet. Dette innebærer å operere også utenfor det rendyrkede scenekunstuttrykket.

 

Med støtte fra Filmkraft Rogaland har Scenekraft satt i gang videreutvikling av prosjektet Sound i Sundet. Det er allerede laget to filmer, og nå er vi i gang med en tredje film. Det er Elsa Aanensen som er produsent og manusforfatter og Thomas Mortveit har foto og regi.

 

Scenekraft planlegger i 2018 å starte opp et utendørs teaterprosjekt i samarbeid med Destinasjon Haugesund og Haugalandet.

Mer info kommer etter hvert!

 

 

SCENEKRAFTS TIDLIGERE PRODUKSJONER

REDERINNENE, 2014

 

I samarbeid med Haugesund Teater tok Scenekraft fortellingen om Norges første kvinnelige skipsredere til scenen. På begynnelsen av 1900-tallet, i en tid med store sosiale omveltninger og strenge normer, levde Hanna Brummenæs og Bertha Torgersen sammen og markerte seg som dyktige skipsredere. Under Jobbetiden i Haugesund gikk mange konkurs og mange spekulerte ansvarsløst, mens Hanna og Berthas forretningsstil var preget av forsiktighet og stort ansvar for ansatte og nærmiljøet. Bertha og Hanna var partnere både i forretninger og i hjemmet. Det var hardt arbeid og troen på en felles fremtid som drev dem frem til å bli et bemidlet par og en viktig del av Haugesunds ledersjikt. Rederinnene ble skrevet av Toril Solvang og hadde 5 medvirkende utøvere.

 

Rederinnene spilte 8 forestillinger på Staalehuset i Haugesund i april 2014, og spiltes også på DKS-turné.

 

 

MEDVIRKENDE:

 

Manus: Toril Solvang

Regi og bearbeidelse: Audny Chris Holsen

Komponister: Halvor Lillesund og Vegard Fossum

Koreografi: Sigrid Edvardsson

Scenografi/kostymedesign: Elin Dahl

Maske: Unni Gjerde Jørgensen

Tekstkonsulent: Marius Leknes Snekkevåg

Lysdesign: Børe Noer Borrevik

Lyddesign: Torleif Helvik

Lystekniker: Øyvin Dahle Løype

Inspisient: Mie Moe Gofjeld

Prod.ansv., Scenekraft: Nina Sele/Elsa Aanensen

Prod.ansv., Haugesund Teater: Monika Salhus Bjerke

 

PÅ SCENEN:

 

Nina Sele

Linn Løvvik

Knut Gjelle Angell

Janna Kari Kvinnesland

Steinar Taarn Sande

 

 

Forestillingen ble produsert i samarbeid med Haugesund Teater, med støtte fra støtte fra Fritt Ord, Rogaland Fylkeskommune, Fond for utøvende kunstnere, Haugesund kommune, Karmøy kommune, Tysvær kommune og Rogaland Teater.

 

Scenekraft samarbeidet i 2014 med Haugesund Sparebank, GASSCO og Per Velde AS.

HEKS, 2012

 

Da to mystiske ukjente ungjenter blir funnet skitne, forvirrede og uten evne til å gjøre seg forstått på en strand i 1729, er terskelen lav for å ville dømme disse forkomne jentene som hekser. Samfunnet er preget av religionens sterke stilling. Flere hekser har allerede blitt brent på Karmøy. Det blir fort ropt et ønske om å ofre de to unge jentene for fellesskapets vel, men dette fører til diskusjon da vi er i en gryende religiøs brytningstid, og tanken om medmenneskelighet begynner å få fotfeste. Heks ble skrevet av Marius Leknes Snekkevåg og hadde 11 medvirkende utøvere.

 

Heks spilte 5 forestillinger på Festiviteten i Haugesund november 2012, i tillegg til DKS-turné og gjestespill ved Dramatikkens Hus.

 

MEDVIRKENDE:

 

Produsent: Scenekraft

Manus: Marius Leknes Snekkevåg

Regi, scenografi og kostyme: Audny Chris Holsen

Musikk: Halvor Lillesund og Vegard Fossum

Koreograf: Sigrid Edvardsson

Lysdesign: Trygve Andersen

Grafisk design: Andrea Tjøsvoll, Amalie Vikse, Hilde Iren Breivik

Foto: Øyvind Sætre

 

På scenen:

Elsa Aanensen

Håkon Karoliussen

Nina Sele

Linn Løvvik

Dina Lande

Martin Lotherington

Eva Grainger

Hilde Bjørnebøle

Katja Henriksen Schia

 

Musikere:

Halvor Lillesund

Vegard Fossum

Tobias Tellmann

Kristi Anna Isene

 

Forestillingen ble produsert i samarbeid med Dramatikkens Hus og Kompani Haugesund, med støtte fra Fritt Ord, Rogaland Fylkeskommune, Fond for utøvende kunstnere, Haugesund kommune, Karmøy kommune, Tysvær kommune, Rogaland Teater og Festiviteten Teater- og Konserthus.

 

Scenekraft samarbeidet i 2012 med Haugesund Sparebank, GASSCO og Per Velde AS.

RABINOWITZ, 2011

 

Rabinowitz er Scenekrafts kritikerroste teaterforestilling om forretningsmannen og humanisten Moritz Rabinowitz. Den jødiske mannen ble selv et offer for fascismens rasepolitikk, som han gjennom årevis med avisskriverier på det sterkeste advarte det norske og det internasjonale samfunn mot. Rabinowitz ble nominert til Heddaprisen i kategorien "årets forestilling". Rabinowitz ble skrevet av Marius Leknes Snekkevåg og hadde 10 medvirkende utøvere.

 

Forestillingen hadde 11 visninger i Festiviteten i Haugesund i april 2011. Rabinowitz gjestet siden Det Norske Teatret to ganger, med til sammen 7 forestillinger her. Produksjonen gjestet Rogaland Teater med 5 forestillinger, og vistes i tillegg på DKS-turné.

 

 

MEDVIRKENDE:

 

PRODUSENT – Scenekraft v/ Elsa Aanensen

MANUS – Marius Leknes Snekkevåg

MUSIKK /KOMPOSISJON - Halvor Lillesund og Vegard Fossum

REGI – Audny Chris Holsen

KOREOGRAFI – Sigrid Edvardsson

SCENOGRAFI/KOSTYMEKONSULENT – Bjørn Tumyr

MASKER – Kristina Njuolla Sørensen

LYSDESIGN – Trygve Andersen

LYDTEKNIKK – Frode Glesnes / Eddi Helgesen

VERKSTED SCENOGRAFI – Rogaland Teater

PLAKATDESIGN – Stina Langlo Ørdal

FAGKONSULENT – Arne Vestbø

FOTO - Øyvind Sætre

 

PÅ SCENEN:

 

Moritz Rabinowitz – Sigurd Sele

Abraham Reichenberg / Føreren / diverse roller – Knut Gjelle Angell

Johanna Rabinowitz / Fru Meland / diverse roller – Elsa Aanensen

Edith Rabinowitz / Frøken Vikse /diverse roller – Linn Løvvik

Edith Rabinowitz (som ung) – Dina Lande

Roy Bye /sogneprest / lensmann / diverse roller – Håkon Karoliussen

Fru Steen/Jorunn Bye / diverse roller – Nina Sele

 

Piano – Halvor Lillesund

Cello – Tobias Tellmann

Perkusjon – Vegard Fossum

 

 

Forestillingen ble produsert i samarbeid med Haugesund Teater, Det Norske Teatret, Rogaland Teater, Festiviteten Konserthus og MUNOR. Forestillingen mottok støtte fra Norsk Kulturråd, Fritt Ord, Rogaland Fylkeskommune, Fond for utøvende kunstnere, Haugesund kommune, Karmøy kommune og Tysvær kommune.

 

Scenekraft samarbeidet i 2011 med Haugesund Sparebank og GASSCO.

HAVET HAR MEG, 2010

 

Havet har meg er Scenekrafts teaterprosjekt om den siste utvandringsbølgen til Amerika. Blant de største gruppene av emigranter i norsk historie er de unge mennene som dro fra etterkrigstidens Karmøy. Nærmere 2000 unge menn dro i løpet av 25 år. De fleste gikk inn i det amerikanske fiskeriet. Det finnes mange paralleller til Karmøys utvandringshistorie. Også i dag drives utallige unge menn ut på reise med håp om å få et bedre liv for seg selv, og sin familie. Havet har meg forteller historier sett fra fiskerne selv, gjennom de som ble tilbake i hjemlandet, gjennom amerikanernes møte med immigrantene. Havet har meg ble skrevet av Elsa Aanensen og hadde 11 medvirkende utøvere.

 

Stykket spilte 5 forestillinger på Festiviteten i Haugesund, og 4 forestillinger i Karmøy Kulturhus. Siden har forestillingen turnert i DKS og Den kulturelle spaserstokken. Havet har meg gjestet Sjømannskirken i New York i februar 2014.

 

 

 

 

MEDVIRKENDE:

 

Manus og regi: Elsa Aanensen

Musikk: Aleksander Hauge, Halvor Lillesund og Vegard Fossum

Filmproduksjon: Thomas Mortveit

Lysdesigner: Trygve Andersen

Foto: Øyvind Sætre

 

PÅ SCENEN:

Stian Olderkjær

Håkon Karoliussen

Nina Sele

Knut Gjelle Angell

 

I ORKESTERET:

Aleksander Hauge

Halvor Lillesund

Vegard Fossum

Alexander Flotve

Stig Valnumsen

 

TEKNIKK OG PERKUSJON:

Vegard Fossum

 

 

Forestillingen ble produsert i samarbeid med Festiviteten Konserthus, med støtte fra Rogaland Fylkeskommune, Karmøy kommune, Haugesund kommune, Tysvær kommune, Fond for utøvende kunstnere, Norsk Skuespillerforbund, Haugesunds Avis, Deadfish og GASSCO.

CABARET, 2009

 

Som sin første produksjon presenterte Scenekraft Cabaret av Fred Ebb og John Kander. Denne musikalklassikeren hadde urpremiere på Broadway  i 1966, og filmen med Liza Minneli kom i 1972. Cabaret forteller historien om Kit Kat klubben i Berlin i tiden før 2. verdenskrig, da kabarettradisjonen hadde en sterk posisjon. Beryktet og promiskuøs vokste den frem i 20-tallets elleville Berlin. Her hersker likegyldighet og dekadens, overlevelsestaktikken går i å holde seg på overflaten gjennom flukt inn i show, forføring, forlystelse og rus. Man lever fra hånd til munn, med ønske om å glemme både fortid og fremtid. Dette tas hånd om av konferansieren og danserne på klubben. Den essensielle konferansieren er en allvitende player, han er fortelleren utenfor handlingen som ser, forstår og kommenterer på sitt vis det som skjer. Den unge amerikanske forfatteren Clifford Bradshaw kommer inn som observatøren utenfra. Han blir dratt inn i dette overfladiske festivitas gjennom sitt forhold til den britiske kabaretartisten Sally Bowles. Men når nazismens realisme blir et faktum våkner han opp og prøver å tak i menneskene rundt seg.

Cabaret ble spilt på Festivitetens hovedscene, Haugesund, 4. – 8. mars 2009, med 8 skuespillere og 8 musikere.

 

 

 

MEDVIRKENDE:

 

Elsa Aanensen – kunstnerisk leder, Sally Bowles

Bjørn André Widvey – regi, konferansieren og Ernst Ludwig

Knut Gjelle Angell – koreografi, Herr Schulz og danser/soldat

Nina Sele – Frøken Schneider

Øystein Kausrud – Clifford Bradshaw

Ella Gyri Groven – danser/soldat, Frøken Kost

Kristi Anna Isene – danser/soldat

Rikke Westerlund Lie – koreografiassistent, danser/soldat

 

I orkesteret:

Halvor Lillesund

Vegard Fossum

Siri Øverland

Ellen Iren Huse

Ingvild Svåsand

Frode Kvandal

Stig Espen Hundsnes

Gry Pedersen Skogland

 

Halvor Lillesund – musikalsk leder

Åsmund Skretting Austvoll/Trygve Andersen – lysdesign, scenografi

Anne Signe Isdahl Kallevik - masker

Stine Vatshelle Salvesen - kostymer

Foto - Øyvind Sætre

 

Forestillingen ble produsert i samarbeid med Festiviteten Konserthus, med støtte fra Rogaland Fylkeskommune, Haugesund kommune og Fond for utøvende kunstnere.

SCENEKRAFT

BASERT PÅ EN SANN HISTORIE

 

Tematisering av historien vår, og det å belyse denne på nye vis med kunstens virkemidler er Scenekrafts hovedmålsetning. Scenekrafts visjon er å skape kunst i spenningspunktet mellom det konvensjonelle og ytterkantene i samfunnet.

 

 

KONTAKTINFO

Email: elsaaanensen@me.com

Mobil: +47 90 90 23 26

PROSJEKTER

 

  • SVIKER - historien om en frontsøster
  • SOUND I SUNDET - filmprosjekt
  • UTETEATER UNDER PLANLEGGING!

 

© Copyright. All Rights Reserved.